Nachtmerries

“Schreeuwend wordt ze wakker, badend in het zweet”

Nachtmerries komen veel voor bij kinderen. Het begint meestal vanaf 2-3 jarige leeftijd. Jongere kinderen hebben vooral last van nachtmerries over monsters en indrukwekkende gebeurtenissen zoals papa/mama kwijtraken of een grote hond die tegen ze heeft geblaft. ⠀

Wanneer kinderen ouder worden, gaat het vaak over achtervolgingen en dingen die ze hebben gezien op tv. Bij pubers zien we ook nachtmerries over sociale situaties, bijvoorbeeld over pesten. Zo zie je dat dromen, en dus ook nachtmerries, meegroeien met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Indrukwekkende gebeurtenissen leiden vaak ook tot nachtmerries, zoals starten op een nieuwe school of sterk traumatische gebeurtenissen. ⠀

Dromen en nachtmerries komen voor tijdens REM-slaap en we hebben de meeste REM-slaap in de tweede helft van de nacht. Wordt jouw kindje gillend wakker in de eerste uren van de nacht? Dan is het waarschijnlijk een nightterror. Hierover zal ik meer vertellen in een andere blog. Nightterrors en nachtmerries zijn namelijk twee totaal verschillende slaapfenomenen.


Wat kun je doen bij een nachtmerrie?⠀

  1. Blijf rustig en troost je kindje. Stel je kindje gerust en geef aan dat het niet echt was. ⠀
  2. Vraag wat je kindje precies heeft gedroomd en op welk moment hij of zij wakker schrok. ⠀
  3. Bedenk samen een ander, liefst gek en grappig, einde aan de nachtmerrie. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk, alles mag!⠀
  4. Doe samen de ogen dicht en fantaseer het ‘nieuwe’ einde aan de nachtmerrie. ⠀

Op deze manier gaat je kindje de angst aan en krijgt het, door een nieuw einde te bedenken, weer de controle terug.

Slaaplekker!