Bedtijd!

“Welke bedtijden moet ik aanhouden voor mijn kindje?”

Wereldwijd gaan kinderen een stuk later naar bed dan in Nederland. Zo gaan in Amerika veel peuters en kleuters naar bed tussen 20.00-21.00. In Nederland wordt vaak nog 19.00 als gouden standaard gezien. Veel ouders verwachten dan dat hun kind zou moeten slapen van 19.00-7.00. Hoewel dit voor sommige kinderen geen problemen oplevert, kan dat voor andere kinderen wel problemen geven. Langer in bed liggen dan nodig is, zorgt juist voor slaapproblemen, zoals moeite met inslapen, vaker wakker worden in de nacht en/of vroeg wakker worden.

Welke bedtijden moet je dan wel aanhouden? Door te kijken naar de slaapbehoefte en daar de bedtijden op af te stemmen, kom je tot de bedtijd die het beste past bij jouw kind. Slaapbehoefte is verschillend per persoon en dus ook per kind. In het schema in deze blog staat de gemiddelde slaapbehoefte per leeftijd aangegeven. Kijk vooral naar de donker blauwe vakken en maak een schatting waar je kind ongeveer uitkomt, meer onderaan het gemiddelde of bovenaan het gemiddelde. Genetische aanleg speelt hierbij een grote rol, dus kijk ook zeker naar jullie eigen slaapbehoefte.

Een pasgeboren baby heeft tussen de 16-20 uur slaap nodig. Dat daalt geleidelijk naar ongeveer 14 uur per dag. Een peuter/ kleuter heeft ongeveer 12 uur per dag nodig. Een kind op de lagere school ongeveer 11 uur en dat daalt geleidelijk tot 9-10 uur als puber. Deze slaapbehoefte is inclusief dutjes!

Slaapt je kindje van 2 jaar dus 1,5 uur overdag, dan is een bedtijd van 20.00/20.30-7.00 veel passender. Kies er niet voor om dutjes over te slaan, dutjes zijn zeer belangrijk. Een dutje overslaan terwijl je kindje deze nodig heeft, leidt tot oververmoeidheid en overprikkeling. Dat zorgt vervolgens weer voor meer inslaapproblemen, doorslaapproblemen en te vroeg wakker worden.

Slaaplekker!