Biologische Klok

“Hoe zit dat met die biologische klok?”

De biologische klok speelt een belangrijke rol bij slapen. Dit is een interne klok die wordt aangestuurd door de hypothalamus. De hypothalamus is het regelcentrum in de hersenen en zorgt voor de afgifte van hormonen, bloeddruk en lichaamstemperatuur. De biologische klok zorgt ervoor dat veel processen in ons lichaam in een 24-uurs ritme blijven lopen. Niet alleen slaap maar ook stemming en gedrag worden hierdoor beïnvloedt. ⠀

Melatonine is een hormoon wat de biologische klok helpt om synchroon te blijven lopen met het dag-nachtritme. Overdag wordt er weinig melatonine aangemaakt en in de avond juist veel. Melatonine wordt ook wel het ‘slaaphormoon’ genoemd. ⠀⠀
Omdat onze biologische klok net wat langer doorloopt dan 24 uur, wordt deze elke dag gereset door signalen van buitenaf. Daglicht speelt hierbij de belangrijkste rol. Aangeraden wordt dan ook om bij het moment van opstaan, zoveel mogelijk daglicht te zien. Op dat moment krijgt de biologische klok een seintje dat het dag is en synchroniseert hij weer met ‘de externe’ 24-uurs klok. ⠀

Licht in de avond ontregelt de biologische klok. Helaas kunnen onze hersenen geen onderscheid maken tussen daglicht en nagebootst licht. Vooral het licht van schermen, iPad, computer, telefoon, tv zijn spelbrekers. Het nagebootste licht zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine wordt geremd en uit recent onderzoek blijkt dat dit effect nog veel sterker is bij kinderen dan bij volwassenen. Geen schermtijd meer na het avondeten is daarom ook belangrijk om tot een goede slaap te kunnen komen. ⠀

Naast daglicht, beïnvloeden beweging en eetmomenten de biologische klok. Beweging beïnvloedt onder andere de aanmaak van melatonine en lichaamstemperatuur. Beiden spelen weer een grote rol bij slaap. Beweging in de ochtend en overdag en vaste eetmomenten ondersteunen een gezonde slaap.

Slaaplekker!