Privacybeleid

Psychologiepraktijk Slaaplekker

1. Inleiding

Psychologiepraktijk Slaaplekker hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. In dit privacybeleid leggen wij uit hoe wij omgaan met de gegevens van onze cliënten, hun ouders/verzorgers en andere betrokkenen. Wij verwerken persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere toepasselijke wet- en regelgeving.

2. Wie zijn wij

Psychologiepraktijk Slaaplekker
De Ronde 15
algemeen@praktijkslaaplekker.nl
0499 – 234 678

3. Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Wij verwerken alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor het verlenen van zorg en het voeren van een adequate bedrijfsvoering, zoals:

  • Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres
  • Geboortedatum, geslacht, BSN (wettelijk vereist)
  • Gegevens van ouders/verzorgers/gezaghebbenden
  • Verwijzingsgegevens
  • Medische en psychologische gegevens die nodig zijn voor diagnostiek en behandeling
  • Factuur- en betalingsgegevens

4. Doeleinden van de verwerking

Wij verwerken persoonsgegevens voor:

  • Het vastleggen van een behandelrelatie
  • Het uitvoeren van diagnostiek en behandeling
  • Het bijhouden van een medisch dossier zoals wettelijk verplicht
  • Communicatie met cliënten en verwijzers
  • Declaraties bij zorgverzekeraar of gemeente
  • Het voldoen aan wettelijke verplichtingen (bijv. bewaartermijnen)

5. Hoe beschermen wij gegevens?

  • Alle gegevens worden opgeslagen in een beveiligd, gecertificeerd elektronisch patiëntendossier (EPD).
  • Toegang is alleen mogelijk voor medewerkers die betrokken zijn bij de zorg.
  • Communicatie verloopt via beveiligde e-mail en/of het cliëntenportaal.
  • Wij maken gebruik van passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om verlies, misbruik of ongeoorloofde toegang te voorkomen.

6. Delen van gegevens met derden

Wij delen persoonsgegevens uitsluitend:

  • Met verwijzers, gemeenten of zorgverzekeraars, wanneer dit nodig is voor de zorg of financiering
  • Met andere zorgverleners, uitsluitend na toestemming van cliënt/ouder
  • Met derden die diensten leveren aan de praktijk (zoals ICT-leveranciers), waarbij altijd een verwerkersovereenkomst is afgesloten

7. Bewaartermijn

Medische dossiers worden conform de wettelijke bewaarplicht (20 jaar) bewaard. Andere gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk.

8. Rechten van betrokkenen

Cliënten (en/of hun ouders/verzorgers) hebben het recht om:

  • Inzage te vragen in hun gegevens
  • Correctie of aanvulling te vragen

9. Wijzigingen

Dit privacybeleid kan worden gewijzigd. De meest actuele versie is altijd te vinden op onze website of op te vragen bij de praktijk.